Teko Tulevikukoolis
Tallinna Teeninduskooli 6-liikmeline meeskond (Anne Mäe, Anu Uusmaa, Kaimar Palm, Kristi Tiido, Meeli Kaldma ja Tiina Plukk) osales august 2020–mai 2021 Tallinna Ülikooli programmis Tulevikukool (https://www.tlu.ee/HIK/tulevikukool).
Miks liitusime programmiga?
Muutuvad ajad, muutuvad inimesed järelikult peab muutuma ka õpetamine kui õppimine. Tallinna Teeninduskoolis on varasemalt küsitletud tööandjaid – missugust töötajat oodatakse. Läbivalt vastati, et tööalaste oskuste kõrval väärtustatakse järgmisi üldpädevusi – meeskonnatöö, suhtlusoskus, enesejuhtimine ja keeleoskus; ja mitte niivõrd teoreetiliste teadmiste, vaid rakendamise tasandil.
Mida saame koolis teha nende ootuste täitmiseks? Kuidas õppetööd korraldada nii, et Teko lõpetajal on head erialased, meeskonnatöö, ja enesejuhtimise ja suhtlusoskused? Kuidas toetada kutsekeskhariduse õppijate tõhusat õppimist ning teooria ja praktika sidumist?
Mis oli enne programmiga liitumist? Alustasime koostöist õppimist ja õpetamist (pesaõpet) 2019/20 õppeaastal I kursuse kokarühmadega. 2020/21 on kaasatud kokarühmade I ja II kursus ning majutusvaldkonna III kursus. Metoodika uurimiseks kogusime tegevusuuringus tõendusmaterjali, mis on esitatud Anne Mäe ja Kristi Tiido magistritöös “Koostöise õpetamise rakendamine kutseõppe kontekstis” (Tartu Ülikool, 2021). 2019/20 õppeaastal kogusime muutuse kohta tagasisidet õppijatelt ja õpetajatelt (eneserefleksioonid); tegime regulaarseid pesaõppega seotud õpetajate koosolekuid, lõime eneserefleksiooni küsimustikud nii õpetajatele kui õppijatele. Esimese aasta üks tulemustest oli arusaamine, et inimesed sisustavad mõisteid erinevate tähendustega. Õpilaste küsitluste tulemused näitasid positiivset tagasisidet ja motiveerisid jätkama.
Tulevikukooliga liitusime sooviga saada tuge teoreetiliste aluste loomiseks, et jätkata tõenduspõhiselt koostöist õpetamist ja õppimist.
Eesmärk programmis: Koostöise õpetamise tulemusena tunneb 75% õppijatest oskab rakendada teooriatundides omandatud teadmisi praktilistes tundides.
Mida Tulevikukooli programmis tegime?
Teko meeskonna tegevused, mis toetasid pesaõppe rakendamist/programmi eesmärkide täitmist:
- Koostöise õpetamise kontseptsiooni tutvustamine kooli nõukogu arenduskoosolekutel, sisekoolitusel, vabariigi tasandil (2.12.2020 vabariiklik seminar)
- Regulaarsed (juhitud) koostööajad pesaõppes osalevatele õpetajatele
- Õpilaste tagasiside pesapäevale
- Ühise inforuumi loomine pesaõppes osalevatele õpetajatele (Teams’is, ja nn “rääkivad seinad”)
- Õpetajate kovisiooni rakendamine
- Õpetajate kogemuskoolitused (videokoolitused) üks kord nädalas (alates aprill 2021)
- Tõhusa õppimise tunnivaatluslehe koostamine ja katsetamine
- Tartu Erakooli virtuaalne koolikülastus; õppimiskohad – ühiste aruteluaegade loomine, koosplaneerimine, õpilaste iseseisvad projektid coachinguga
- Õpetajatega pesaõppe visualiseerimine
- Õpilastega pesaõppe visualiseerimine
- Õpilaste tagasiside õppimisele ja refleksioonid teemade lõpus ja õppeaasta lõpus
- Pesaõppe juhise väljatöötamine ja visualiseerimine Pesaõppe tunnivaatlused kolleegide poolt
- Õpilaste õpitulemuste jälgimine ning analüüs iga perioodi lõpus
Mis tulemused saavutasime?
- Õpilase tagasisidest/õpitulemustest on näha, et vähemalt 75% õppijatest oskab rakendada teooriatundides omandatud teadmisi praktilises töös.
- Õppijate tagasiside pesaõppe metoodikale on valdavalt väga positiivne. Õpilased toovad välja, et selline viis õppida on huvitav, mitmekesine ja annab võimalusi erineval moel õppida. Õpilased, kelle koostööoskused ja suhtlemisoskused on nõrgad, leiavad, et neil on sellise õppimisviisiga raske kohaneda, kuid nad toovad välja, et see on nende endi jaoks õppimiskoht, mitte metoodiline viga.
- Koostöise õpetamise ja mentorluse kaudu on muutunud õpetajate hoiakud koosõpetamise suhtes positiivsemaks. Õpetajaist on saanud eestvedajad.
Järeldused:
- Teha rohkem selgitustööd õpetajatele pesaõppe olemusest ja selle võimalustest ja kasulikkusest. Hoida nö „kätt pulsil“, et see arusaam jõuaks õpetajateni;
- Õpetajatele selgitada uute õpilaste sisseelamisprogrammi olulisust õppeaasta alguses;
- Hindamiskriteeriumide mõiste läbirääkimine ja ühtse arusaama loomine;
- Kindlate koostööaegade sisseviimine ja nendes osalemise vajaduste selgitamine;
- Ühtse infokeskkonna loomine õppematerjalide ja planeerimise kasutamiseks kõikidele õpetajatele (MS Teams);
- Suurem rõhuasetus toimunud tundide ühisele refleksioonile;
- Koostöine õpetamine on juhitud protsess, mille käigus antakse vastutus üle õpetajatele;
- Uue õppevormi rakendamine on oluline kohe esimesel kursusel, kui sisseastujad on avatud uuele korraldusele; jätkukursustel oli omaksvõtt palju keerulisem.
- Meeskonna/eestvedaja muutus on oluline faktor tegevuste tulemuslikkusel.
Mida edasi teeme?
Laiendame koostöist õpetamist ja õppimist kooli kõikidel õppekavadel (sõltuvalt õppevormist). Uut õpikäsitust hakkab kajastama ka loodav kooli arengukava 2022-25.
Täname:
- Tallinna Ülikooli meeskonda – Eve Eisenschmidt, Kätlin Vanari, Piret Oppi, Ott Oja, Jüri Käosaar, Berit Silvia Kondratjev, Katrin Rääk, Reet Sillavee
- 2010/21 projektis osalenud teisi koolimeeskondi – Luua Metsanduskool, Ilmatsalu Põhikool, Kallavere Keskkool, Rapla Kesklinna Kool
- Tartu Erakool
Soovime edu 2021/22 Tulevikooli programmiga liituvatele koolimeeskondadele!